• shadiari

"Έφυγε" η μεγάλη ποιήτρια Κική Δημουλά..


από τη μαθήτρια Νεφέλη Συρίχα, Γ’4 Λ



O Πληθυντικός Ἀριθμός


Ὁ ἔρωτας,

ὄνομα οὐσιαστικόν,

πολύ οὐσιαστικόν,

ἑνικοῦ ἀριθμοῦ,

γένους οὔτε θηλυκοῦ οὔτε ἀρσενικοῦ,

γένους ἀνυπεράσπιστου.

Πληθυντικός ἀριθμός

οἱ ἀνυπεράσπιστοι ἔρωτες.

Ὁ φόβος,

ὄνομα οὐσιαστικόν,

στήν ἀρχή ἑνικός ἀριθμός

καί μετά πληθυντικός:

οἱ φόβοι.

Οἱ φόβοι

γιά ὅλα ἀπό δῶ καί πέρα.

Ἡ μνήμη,

κύριο ὄνομα τῶν θλίψεων

ἑνικοῦ ἀριθμοῦ,

μόνον ἑνικοῦ ἀριθμοῦ

καί ἄκλιτη.

Ἡ μνήμη, ἡ μνήμη, ἡ μνήμη.

Ἡ νύχτα,

ὄνομα οὐσιαστικόν,

γένους θηλυκοῦ,

ἑνικός ἀριθμός.

Πληθυντικός ἀριθμός

οἱ νύχτες.

Οἱ νύχτες ἀπό δῶ καί πέρα.


(Τό λίγο τοῦ κόσμου, 1971)


Στο ποίημα αυτό η ποιήτρια διαπραγματεύεται μια συνηθισμένη ερωτική ιστορία: Σε μια ερωτική σχέση ο έρωτας δεν είναι πια αμοιβαίος, γιατί ο ερωτικός σύντροφος χάθηκε ή δεν ανταποκρίνεται πια. Εκείνη βασανίζεται από τις αναμνήσεις, ιδιαίτερα τη νύχτα και το μέλλον προδιαγράφεται ζοφερό.Η ποιήτρια μετουσιώνει τη συνηθισμένη αυτή ιστορία σε ποίημα με έναν εντελώς πρωτότυπο τρόπο. Με την ιδιαίτερη χρήση της γλώσσας και μάλιστα με τις γλωσσικές και λογικές ανατροπές που δημιουργούν τα ασύμβατα ζεύγη όπως “πολύ ουσιαστικόν” , “γένους ανυπεράσπιστου” , “όνομα των θλίψεων” , υπογραμμίζεται η δισημία των λέξεων που οδηγεί τον αναγνώστη να προσεγγίσει το βαθύτερο νόημα του ποιήματος , το οποίο δεν αφορά στη γραμματική αλλά στην ανθρώπινη εμπειρία και τα ανθρώπινα βιώματα.Η πρωτότυπη διαπραγμάτευση του θέματος ενισχύεται και από την απουσία ρηματικών τύπων και ποιητικού υποκειμένου. Στο ποίημα δεν υπάρχει κανένα ρήμα και δεν δηλώνεται πουθενά ποιο πρόσωπο αφορά η ιστορία. Η απουσία ρήματος και ποιητικού υποκειμένου υπογραμμίζουν τη μοναξιά του εγώ, όταν απουσιάζει το εσύ.

Ο έρωτας, ο φόβος ,η μνήμη και η νύχτα είναι οι βασικές έννοιες του ποιήματος. Καθεμία αναπτύσσεται σε μια στροφή. Και οι τέσσερις συνδέονται μεταξύ τους. Η σειρά τους δεν είναι τυχαία αλλά η επόμενη έννοια ακολουθεί χρονικά την προηγούμενη. Προηγείται ο ανυπεράσπιστος έρωτας και ακολουθεί ο φόβος.Ο έρωτας δεν είναι  ούτε θηλυκού ούτε αρσενικού γένους .Είναι γένους ανυπεράσπιστου. Από τη φύση του , ορμητικός και παράφορος καθώς είναι μπορεί να οδηγήσει σε σφάλματα και τελικά σε χωρισμό τους ερωτευμένους. Έχει εχθρό το χρόνο, την παραίτηση, την καθημερινότητα , την κτητική διάθεση. Είναι ευάλωτος στις μικρότητες ,τις κακίες, τα συμφέροντα , τον εγωισμό , το πείσμα και την ανωριμότητα. Και τα δυο φύλα υφίστανται εξίσου τις συνέπειες του έρωτα .Ο φόβος είναι ένα εξίσου σημαντικό στοιχείο στη ζωή μας. Στην αρχή ο φόβος είναι όπως αυτός του αποχωρισμού αλλά στην συνέχεια πολλαπλασιάζονται οι φόβοι καθώς προστίθεται και η ανασφάλεια και άλλα στοιχεία που τους προκαλούν .Η μνήμη και η νύχτα είναι έννοιες που αλληλοσυνδέονται. Είναι όψεις της ανθρώπινης υπόστασης η οποία καθορίζεται από το παρελθόν (μνήμη) και ο απαισιόδοξος προσανατολισμός της προς το μέλλον, προς το θάνατο( Οι νύχτες από δω και πέρα).

Αρχισυντάκτες: Κάβουρας Παντελής (για Α'Λυκείου), Γεωργίου Μαριάννα, Σοφία Βάγια (για Β' Λυκείου)  

 

Συντακτική επιτροπή: Μαραγκού Δυοβουνιώτου Αριστέα-Ιωάννα, Γεωργίου Παναγιώτης, Κογκαλίδης Άγγελος, Μπαμπίχα-Νίνου Ηλέκτρα, Λαγουδάκη Μαριλένα.

 

Υπ.καθηγήτρια: Σπυριδούλα Χαδιάρη

Μαθητική Εφημερίδα, © 2016-18, Εκπαιδευτήρια Δούκα, Powered by Βασίλης Οικονόμου