• shadiari

«Δεν θα ατιμάσω αυτά τα ιερά όπλα.. (Στοβαίος, Ανθολόγιον)


από το μαθητή Παντελή Κάβουρα, Α3’ Λ

Με αφορμή συζήτηση που αναπτύχθηκε στην τάξη, στο πλαίσιο του μαθήματος «Πολιτική Παιδεία». Υπεύθυνη καθηγήτρια Σπ. Χαδιάρη, φιλόλογος.


«Δεν θα ατιμάσω αυτά τα ιερά όπλα˙ δεν θα εγκαταλείψω το σύντροφό μου στη μάχη˙ θα πολεμήσω για τους θεούς μου και για την εστία μου, μόνος ή μαζί με άλλους. Δεν θα επιτρέψω να μικρύνει η πατρίδα, αλλά θα την αφήσω πιο μεγάλη και πιο δυνατή από ό,τι την παρέλαβα. Θα υπακούσω στις διαταγές που θα μου δώσει η σωφροσύνη των αρχόντων. Θα συμμορφωθώ με τους νόμους που ισχύουν και με αυτούς που θα ψηφίσει ο λαός με κοινή συμφωνία˙ εάν κάποιος θελήσει να ανατρέψει αυτούς τους νόμους ή να μην υπακούσει σε αυτούς, δεν θα το ανεχθώ, αλλά θα πολεμήσω για αυτούς, μόνος ή μαζί με άλλους. Θα σεβαστώ τις λατρείες των πατέρων μου.»       (Στοβαίος, Ανθολόγιον)Τον όρκο του πολίτη έδιναν όλοι οι Αθηναίοι πολίτες στην αρχαία Ελλάδα, με την ενηλικίωσή τους. Με αυτόν τον όρκο αναλάμβαναν όλες της αρμοδιότητες που έφερε ένας Αθηναίος πολίτης, μαζί με την υποχρέωση να συμμετέχουν στα κοινά και να προστατεύουν την πόλη τους. Η σημασία του ήταν τεράστια. Από ηθικής πλευράς σηματοδοτούσε την ενηλικίωση των Αθηναίων και την ανάληψη πλέον ενεργού ρόλου στα κοινά ως πλήρη και ισότιμα μέλη της κοινωνίας, ενώ την ίδια στιγμή ορκίζονταν ότι θα διατηρήσουν τις οικογενειακές τους αξίες και θα ζήσουν σύμφωνα με  τα πατρογονικά ιδανικά. Ταυτόχρονα δεσμεύονταν για την διατήρηση και τον σεβασμό της αρχαίας αθηναϊκής δημοκρατίας.Η πίστη στην Αθήνα δεν αφορά μόνο το πολίτευμα της πόλης αλλά και την έννοια της πατρίδας την οποία υπόσχονται να υπερασπιστούν από όλους τους κινδύνους και αναλαμβάνουν το βαρύ φορτίο να την παραδώσουν ακόμα ισχυρότερη από όταν την παρέλαβαν. Με τον όρκο αυτό τονίζεται και η σημασία της αρχαίας θρησκείας στην ζωή των Αθηναίων. Ορκίζονται να την σεβαστούν με απώτερο στόχο τη διατήρηση της αρχαιοελληνικής θρησκείαςΟ όρκος του πολίτη συνοψίζει τις αρχές που χαρακτήριζαν την αρχαία αθηναίική κοινωνία και αποτελεί σημαντική ιστορική πηγή. Μέσω αυτού μπορούμε να αντιληφθούμε  βαθύτερα το λαμπρό πολιτισμό της εποχής και ερχόμαστε σε επαφή με μια σημαντική διαδικασία, καθοριστική για την ζωή των Αθηναίων ανδρών. Μέσα από την αναλυτική μελέτη του όρκου γίνεται αντιληπτό το γεγονός ότι οι  γυναίκες της αρχαιότητας δεν είχαν ίσα δικαιώματα με τους άνδρες. Παράλληλα αντιλαμβανόμαστε την υποβαθμισμένη θέση όλων των γυναικών της εποχής. Οι γυναίκες δεν έχουν δικαιώματα και δε συμμετέχουν στα κοινά. Ο όρκος απευθύνεται μόνο σε ελεύθερους άρρενες πολίτες. Οι δούλοι θεωρούνται ιδιοκτησία ισάξια με ένα ζώο ή με ένα κτήμα και οι γυναίκες υποχρεούνται να ζουν περιορισμένες, κυρίως στο σπίτι τους, χωρίς να απολαμβάνουν πλήρη δικαιώματα πολίτη. Όσοι έδιναν αυτόν το όρκο γίνονταν επισήμως Αθηναίοι πολίτες και αναλάμβαναν τα ηνία της αρχαίας αθηναϊκής δημοκρατίας με την συμμετοχή τους στην εκκλησία του δήμου αλλά και με το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι.Η φράση αυτή είναι απόλυτα ορθή. Ο άνθρωπος ζει μαζί με άλλους ανθρώπους και είναι ενα κοινωνικό ον. Η ανάπτυξη πολιτισμού η δημιουργία της γλώσσας και η γενικότερη ανάπτυξη εποικοινωνιακωλν δεξιοτήτων καθιέρωσε τον άνθρωπο στην κορυφή του ζωικού βασιλίου. Ενας ανθρωπος χωρίς αξίες ιδανικά και ηθικούς φραγμούς δέν μπορεί να ζήσει σε μια σύγχρονη κοινωνία ανθρώπων. Χωρις τα παραπάνω χαρακτηριστικά και δεξιότητες ο άνθρωπος δε διαφέρει ιδαίτερα από άλλα έμβυα όντα. Επομένως είναι ένα άγριο, απολίτιστο ον, εντελώς ανίκανο να ζήσει, να μορφωθεί, να εργαστεί και να προοδέυσει. Ο άνθρωπος απο τα προϊστορικά χρόνια εξελίσσεται τόσο σωματικά όσο και πνευματικά. Αυτά αποτελούν απαραίτητα χαρακτηριστικά που φέρει κάθε ανθρωπος χωρία τα οποία δεν μπορεί να διαθέται αυτή την ιδιότητα. Είναι στη φύση μας να προσαρμοζόμαστε και να εξελισσόμαστε βλετιώνοντας συνεχώς τις γνώσεις και τις δεξιότητές μας. Για αυτό θεωρώ ότι η συγκεκριμένη  φραση είναι απόλυτα σωστή και ακριβής. Όποιος δεν έχει αξίες δε μπορεί να θεωρείται άνθρωπος και θεωρείται ένα απολίτιστο, άγριο ον.

Αρχισυντάκτες: Κάβουρας Παντελής (για Α'Λυκείου), Γεωργίου Μαριάννα, Σοφία Βάγια (για Β' Λυκείου)  

 

Συντακτική επιτροπή: Μαραγκού Δυοβουνιώτου Αριστέα-Ιωάννα, Γεωργίου Παναγιώτης, Κογκαλίδης Άγγελος, Μπαμπίχα-Νίνου Ηλέκτρα, Λαγουδάκη Μαριλένα.

 

Υπ.καθηγήτρια: Σπυριδούλα Χαδιάρη

Μαθητική Εφημερίδα, © 2016-18, Εκπαιδευτήρια Δούκα, Powered by Βασίλης Οικονόμου