• shadiari

Ριάλιτι σόου: Συλλογικό IQ τέστ ή έκθεση «προσωπικών» προβλημάτων;

από τη μαθήτρια Θάλεια Μπίσια, Β΄2 Λ. Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μ. Παπαναστασίου, φιλόλογος.

Στα ύψη η χθεσινή τηλεθέαση! 78,2% έδειξαν οι υπολογισμοί της AGB για τον τελικό του Survivor! Τα τηλεοπτικά προγράμματα τύπου ριάλιτι επέστρεψαν δυναμικά στην ελληνική τηλεοπτική πραγματικότητα. Πρόκειται για ένα αρνητικό φαινόμενο που χαρακτηρίζει τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Είναι πραγματικά αξιοπερίεργο γιατί τέτοιου είδους ευτελή θεάματα σημειώνουν τόσο μεγάλη επιτυχία, καθώς σίγουρα τα αποτελέσματά τους δεν είναι διόλου αθώα.

Σε ό,τι αφορά τις εκπομπές που εκθέτουν τις προσωπικές ιστορίες των ανθρώπων, κοινώς γνωστές ως «ριάλιτι σόου» η διάδοσή τους οφείλεται, κυρίως, στην περιέργεια του κοινού για την ιδιωτική ζωή των συνανθρώπων τους· περιέργεια που συχνά φθάνει σε επίπεδα νοσηρότητας και που προσδοκά το σκανδαλώδες και την υπερβολή για να ικανοποιηθεί το φιλοπερίεργο. Επίσης, οι εκπομπές αυτές προσφέρουν στους θεατές την αίσθηση αυθεντικών αντιδράσεων και πραγματικών καταστάσεων, γεγονός που τα διαχωρίζει από τις σκηνοθετημένες μυθοπλαστικές τηλεοπτικές σειρές. Έτσι, οι θεατές θεωρούν πως έρχονται σε επαφή με κάτι πιο άμεσο και αληθινό και πως τους δίνεται η ευκαιρία να παρακολουθήσουν τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ πραγματικών προσώπων σε αντίθεση με τις καθ’ υπόδειξη αντιδράσεις των ηθοποιών στις σκηνοθετημένες τηλεοπτικές σειρές. Οι θεατές ταυτίζονται ευκολότερα με τους συμμετέχοντες αυτών των προγραμμάτων καθώς πρόκειται για άτομα της καθημερινότητας.

Δυστυχώς, όμως, ο σταδιακά αυξανόμενος πολλαπλασιασμός των εκπομπών αυτών αλλοτριώνει τον πολιτισμό και το ήθος των ανθρώπων σε μεγάλο βαθμό. Πιο συγκεκριμένα στα «ριάλιτι» δεν γίνεται πάντοτε σεβαστή η αξιοπρέπεια και η προσωπικότητα των ατόμων, ενώ παραβιάζεται σημαντικά η ιδιωτική τους ζωή. Οι παίκτες εξωθούνται συχνά σε εξομολογήσεις από την προσωπική τους ζωή που τους εκθέτουν στον υπόλοιπο κόσμο ή ακόμα, υποβάλλονται σε καταστάσεις που αποσκοπούν στο κέρδος και στην υψηλή τηλεθέαση. Έτσι, προέχει το ενδιαφέρον για το όφελος και όχι το ενδιαφέρον για την ασφάλεια των ατόμων και την προφύλαξη της ιδιωτικότητάς τους. Επιπρόσθετα, τα προγράμματα αυτά, που αποτελούν για τα τηλεοπτικά κανάλια μία οικονομικότερη επιλογή σε σύγκριση με μια αξιόλογη τηλεοπτική σειρά που θεωρείται ως πολυδάπανη, συνηθίζουν τους τηλεθεατές στην παρακολούθηση της προσωπικής ζωής άλλων ανθρώπων και σε μια μορφή διασκέδασης που συχνά βασίζεται στον εξευτελισμό και τη γελοιοποίηση των συμμετεχόντων. Πρόκειται, βέβαια, για μια ανούσια μορφή διασκέδασης που δεν προσφέρει ουσιαστικά πνευματικά ή ψυχικά ερεθίσματα στους τηλεθεατές. Τέλος, η προσοχή του κοινού αποσπάται από τα καίρια ζητήματα της κοινωνικής επικαιρότητας και οι πολίτες εξωθούνται έτσι σε μια επιζήμια κατάσταση εφησυχασμού. Με δεδομένο το γεγονός πως τα προγράμματα αυτά περνούν λανθασμένα πρότυπα στους νέους και πως με την χαμηλή αισθητική τους δημιουργούν μία στρεβλή αντίληψη για την τηλεοπτική ψυχαγωγία, κρίνεται αναγκαία η αντίδραση των πολιτών απέναντι στην περαιτέρω διάδοσή τους. Ειδικότερα, οι φορείς εκπαίδευσης οφείλουν να υποδείξουν εγκαίρως στους νέους την επιζήμια δράση των προγραμμάτων αυτών, καθώς και να στρέψουν την προσοχή των νέων σε ενασχολήσεις ή θέματα που κρίνονται ωφέλιμα για την απόκτηση της αναγκαίας καλλιέργειας και που προσφέρουν ουσιαστική ψυχαγωγία. Βασικός σκοπός είναι η απόρριψη του προτύπου της «ήσσονος προσπάθειας». Οι πολίτες θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν πως σε περιόδους κρίσης του κράτους εκείνοι οφείλουν να αποζητούν από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης έγκυρη και πιο εμπεριστατωμένη ενημέρωση στα θέματα της σύγχρονης οικονομικής και πολιτικής πραγματικότητας και όχι ανούσιους πειρασμούς εύκολης, ευτελούς διασκέδασης.

Συμπερασματικά, οι πολίτες οφείλουν να διεκδικούν για τον εαυτό τους το δικαίωμα της συνεχούς πνευματικής καλλιέργειας, ώστε να κατανοούν εις βάθος την πολιτική και οικονομική επικαιρότητα του τόπου τους και να μην παρασύρονται από δημαγωγικές τακτικές που τελικά επιδεινώνουν την κατάσταση της χώρας. Γι’ αυτό, λοιπόν, κρίνεται απαραίτητη η αντίσταση σε οτιδήποτε λειτουργεί ως προσπάθεια αποπροσανατολισμού τους από τα βασικά και χρονίζοντα προβλήματα του τόπου τους.

Αρχισυντάκτες: Κάβουρας Παντελής (για Α'Λυκείου), Γεωργίου Μαριάννα, Σοφία Βάγια (για Β' Λυκείου)  

 

Συντακτική επιτροπή: Μαραγκού Δυοβουνιώτου Αριστέα-Ιωάννα, Γεωργίου Παναγιώτης, Κογκαλίδης Άγγελος, Μπαμπίχα-Νίνου Ηλέκτρα, Λαγουδάκη Μαριλένα.

 

Υπ.καθηγήτρια: Σπυριδούλα Χαδιάρη

Μαθητική Εφημερίδα, © 2016-18, Εκπαιδευτήρια Δούκα, Powered by Βασίλης Οικονόμου