• shadiari

Το πορτρέτο της Μαρίας Βιολάντη

από τη μαθήτρια Ελεάνα Κοντογιάννη, Α’ 4 Λ

















Οι γυναίκες σε πολλά αξιόλογα λογοτεχνικά κείμενα παρουσιάζονται ως άβουλες

προσωπικότητες, υποταγμένες στους άνδρες τους δίχως κανένα δικαίωμα επιλογής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το λογοτεχνικό κείμενο «Στέλλα Βιολάντη» του Γρηγόριου Ξενόπουλου.

Ο χαρακτηρισμός της Μαρίας Βιολάντη, της μητέρας δηλαδή της πρωταγωνίστριας λειτουργεί ως αντίποδας στον ηρωισμό της Στέλλας. μητέρα της δεν έχει δική της προσωπικότητα. Είναι συμβιβασμένη και απόλυτα υποταγμένη στην θέληση του άντρα της. Δέχεται την αυταρχική συμπεριφορά του Βιολάντη και υιοθετεί το πατριαρχικό πρότυπο που ορίζει την ύπαρξη τη δική της αλλά και όλης της οικογένειας. Δεν παρηγορεί την κόρη της, στάση που δείχνει μια αποστασιοποιημένη σχέση μητέρας- κόρης. Παρά τα όσα συμβαίνουν, η Μαρία δεν έχει ορθώσει ποτέ το ανάστημά της απέναντι στο σύζυγό της. Λυπάται την κόρη της όμως, θεωρεί πως αυτό είναι φυσική συνέπεια της συμπεριφοράς και των επιλογών της. Πείθει τον εαυτό της πως είναι ανίκανη να την γλιτώσει από τον εφιάλτη που ζει ,αφού η ίδια της αναφέρει «ο άντρας είναι ο δυνατότερος» και άρα η ίδια ως γυναίκα είναι πολύ αδύναμη για να αντιδράσει στα γεγονότα. Αγαπάει τη Στέλλα αλλά δεν μπορεί να συνειδητοποιήσει το ψυχικό και ηθικό της μεγαλείο και να πιστέψει πως μια γυναίκα μπορεί να αντιταχθεί στο ανδροκρατούμενο πνεύμα της εποχής .

Αρχισυντάκτες: Κάβουρας Παντελής (για Α'Λυκείου), Γεωργίου Μαριάννα, Σοφία Βάγια (για Β' Λυκείου)  

 

Συντακτική επιτροπή: Μαραγκού Δυοβουνιώτου Αριστέα-Ιωάννα, Γεωργίου Παναγιώτης, Κογκαλίδης Άγγελος, Μπαμπίχα-Νίνου Ηλέκτρα, Λαγουδάκη Μαριλένα.

 

Υπ.καθηγήτρια: Σπυριδούλα Χαδιάρη

Μαθητική Εφημερίδα, © 2016-18, Εκπαιδευτήρια Δούκα, Powered by Βασίλης Οικονόμου